- Dbaj o rozwój pracowników – Umożliwiaj im branie udziału w różnorakich szkoleniach, ale nie zapominaj również o mentoringu i coachingu. W końcu złota zasada menedżerów brzmi „jesteś jedynie tak dobry, jak twój zespół”. Inwestując w nich, inwestujesz również w siebie.
- Przekazuj informacje zwrotne – W jaki sposób twoi pracownicy mają być bardziej efektywni i skupieni na celach, jeżeli nie przekazujesz im informacji na temat ich pracy? Właściwie zakomunikowana informacja zwrotna jest największym źródłem poprawy wyników. Może już czas na wprowadzenie feedbacku?
- Nie zarządzaj w skali mikro – Twoi pracownicy nie są dziećmi, powinni radzić sobie sami z postawionymi zadaniami. Oczywiście, możesz im pokazać i wytłumaczyć pewne rzeczy, ale w zakresie zdrowego rozsądku. Należy pamiętać, że im dłużej „prowadzisz kogoś za rękę”, tym większy będzie miał problem z samodzielnością, kiedy w końcu pozostawisz go samego sobie. Co więcej, tłumaczenie im wszystkiego, nawet w najmniejszych detalach, może zostać odebrane jako brak zaufania.
- Deleguj zadania - Stawiaj swojemu zespołowi różne zadania. Nawet jeżeli im się nie uda, to będziesz wiedział czy poddali się od razu, czy walczyli do samego końca. Dawaj im również zadania, z którymi poradziłbyś sobie sam. Nawet jeżeli zrobiłbyś to szybciej. Nigdy nie nauczą robić się czegoś szybko i sprawnie, jeżeli nie umożliwisz im nauki.
- Zarządzaj „w górę” – Budowanie relacji ze swoim szefem jest tak samo ważne jak budowanie relacji z pracownikami. Jest to istotny element twojego rozwoju zawodowego, jak i element budowania kompetencji menadżerskich w organizacji.
- Wspieraj swoich ludzi – Stwórz atmosferę komfortu i bezpieczeństwa dla swoich pracowników. Chaos i stres są twoim największym wrogiem, które mogą doprowadzić do katastroficznych sytuacji. Przyjazna atmosfera pomoże w poprawie wyników i będzie trzymała pracowników jako zgrany zespół.
- Naucz się przepraszać – Każdy z nas popełnia błędy i to się nie zmieni. Ważne jednak jest, żeby umieć się do błędu przyznać. Popełniłeś błąd, który wpłynął w jakiś sposób na firmę czy pracowników? Przeproś. Przyznaj się do błędu. Pokaż swojemu zespołowi, że to, że jesteś menedżerem nie sprawia, że jesteś nietykalny i bezbłędny. Jednak nie przesadzaj z drugiej strony. Ciągłe przepraszanie, może postawić Cię w złym świetle i sprawić, że pracownicy stracą do Ciebie zaufanie i szacunek.